La Cannes s-a ridicat cortina celei de-a 72-a ediţii a Festivalului internaţional de film. Care a fost pelicula de deschidere, cum s-a petrecut urcarea covorului roşu şi ce polemici au însoţit lansarea acestei ediţii – din care nu lipseşte de pe afiş filmul românesc “La Gomera” al lui Corneliu Porumboiu în competiţia pentru la Palme d’or…
“The dead don’t die”, filmul lui Jim Jarmusch proiectat în deschiderea ediţiei 2019, e în fapt un omagiu adus de realizator filmelor de gen, filmelor cu zombie, cu morţi care învie. Film de groază dar totodată amuzant, comedie în adevăratul sens al cuvântului. Lumea mai mult a râs prin sală decât a tremurat de frică la apariţia diverselor personaje.
Trebuie spus că morţii care reînvie au adesea manii simpatice – dacă lăsăm deoparte faptul că-i înfulecă pe toţi cei vii. Fiecare mort caută să-şi regăsească vechea activitate: copii vor la şcoală, tenismenii vor să joace tenis, zombie adoră cafeaua, unii şi vinul Chardonnay, nevroticii se adună în faţa farmaciei cerând Xanax iar tinerii cu telefoane mobile vor acces la wi-fi. Totul pe muzica lui Sturgill Simpson, cântăreţ contemporan de muzică country şi rock. Pelicula este servită de un trio de excepţie: Bill Murray şi Adam Driver pe post de poliţişti placizi şi Tilda Swinton, directoare de pompe funebre şi amatoare de arte marţiale.
Cu “The dead don’t die”, iconoclastul Jarmusch, cu imaginaţia lui bolnăvicioasă, a vrut să-şi omagieze precursorii dar şi să facă um film cu substrat politico-ecologic. Mesajele sunt foarte clare. Un fermier rasist poartă de exemplu o şapcă pe care scrie “Make America White Again”, aluzie cum nu se poate mai clară la Donald Trump. Aluziile şi replicile despre încălzirea climei sunt şi ele atotprezente. În fine, ultima replică a filmului lui Jarmusch, dată de un homeless, va rămâne şi ea în anale. « În ce lume de rahat trăim ». Asta după ce de-a lungul întregului film, poliţistul interpretat de Adam Driver ne-a avertizat că « toate astea o să se termine prost ».
Cum a fost primit filmul « The dead don’t die » de critici ?
Le Monde descrie filmul ca pe o « apocalipsă pop şi cool semnată de un regizor plin de ironie şi eleganţă de spirit ». Libération vede în film « o fabulă amuzantă cu zombie şi plină de referinţe şi staruri ». Le Parisien şi Le Figaro au apreciat şi ei pelicula chiar dacă mai toţi comentatorii sunt de acord că « The dead don’t die » nu e un film de premiat la Cannes. El va rămâne însă totuşi o peliculă bună care merită văzută…
Urcarea echipei de zombie în frunte cu Jim Jarmusch pe celebrele trepte ale palatului a fost precedată de polemica legată de Alain Delon. Actorul urmează să primească duminică un premiu special, o Palme d’or specială, pentru întreaga sa carieră – până acum el nu a fost premiat pe croazetă chiar dacă a jucat în multe filme selecţionate aici. O petiţie lansată on-line şi care a cules déjà 20.000 de semnături denunţă însă homofobia, misoginia şi rasismul lui Delon. Textul este atribuit site-lui “Women and Hollywood”. Actorul a recunoscut, e adevărat, că a pălmuit public femeile în trecut şi a declarat că a fi homosexual “este ceva contra naturii”. Thierry Frémaux, delegatul general al Festivalului a calificat petiţia “o poliţie politică” şi a refuzat să anuleze ceremonia de duminică.
Dacă acastă polemică riscă totuşi să persiste cel puţin până pe 19 mai, toate privirile au fost evident aţintite aseară asupra celor care urcau covorul roşu. Echipa filmului “The dead don’t die” dar şi cea a juriului condus de mexicanul Alejandro Gonzalez Inarritu. A fost remarcată printre juraţi tânăra actriţă americană Elle Fanning, 21 de ani, dar şi Charlotte Gainsbourg, venită îmbrăcată cu o rochie ultrascurtă şi zebrată. Festivalul a fost declarat oficial deschis de ea împreună cu actorul Javier Bardem. Ceremonia inaugurală a fost orchestrată, susţinută de maestrul de ceremonii Edouard Baer însoţit de cântăreaţa Angèle. Au făcut senzaţie cu rochiile lor şi actriţele sau manechinele Selena Gomez, Golshifteh Farahani şi Eva Longoria.
În fine să spunem că Agnès Varda, realizatoare franceză decedată în martie şi care apare pe afişul acestei ediţii, a avut parte de un omagiu emoţionant aseară în deschiderea festivităţilor. S-a proiectat un extras din ultimul ei film iar Edouard Baer, în discursul său de deschidere a făcut numeroase referinţe la ea dar şi la faptul că lumea trebuie să meargă la cinema ca să vadă filmele dar şi ca să întâlnească alţi oameni. Cinemaul e o sărbătoare iar dovada cea mai bună a fost că aseară, pentru prima dată, ceremonia a fost transmisă nu doar pe Canal plus, canalului cinemaului în Franţa, dar şi în 600 de săli de cinema din tot Hexagonul. Săli în care apoi spectatori au putut urmări filmul de deschidere al lui Jim Jarmusch “The dead don’t die”.