Nouă din zece liceeni (89%) consideră că fenomenul fake news este o problemă în România și aproape jumătate dintre ei au dat share la informații despre care au aflat ulterior că erau false, relevă un studiu realizat în luna septembrie, în mediul urban, de Școala de Valori și Unlock Market Research, în cadrul proiectului intitulat „Găina care a născut pui vii” și prezentat, într-o conferință de presă, împreună cu un ghid pentru profesori necesar educării tinerilor.
Studiul arată că tinerii de liceu cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani sunt conștenți de amploarea fenomenului fake news, 67% dintre ei declarând că se confruntă cu informații false de câteva ori pe săptămână. Totuși, peste trei sferturi dintre ei (83%) susțin că au capacitatea de a identifica știrile false și majoritatea spun că nu le-au distribuit niciodată. În oglindă, 43% din tinerii liceeni au distrbuit fake news, ceea ce este îngrijorător, deoarece procentul este destul de mare.
Aproape două treimi din tinerii liceeni care au răspuns în cadrul studiului (65%) au apreciat că fake news se găsesc în principal în știrile despre politica internă, deși 63% dintre ei au declarat că urmăresc rar sau foarte rar știri din politica internă.
În ceea ce privește responsabilitatea diminuării fenomenului fake news, tinerii liceeni cred că aceasta revine mass-media (53%), Guvernului (34%), platformelor online (31%) și Justiției (28%).
Studiul realizat în luna septembrie, pe un eșantion de 450 de elevi din toată țara, din mediul urban, cu vârste cuprinse între 16 și 19 ani, mai relevă și că ei au nevoie de educație și dezvoltarea gândirii critice, care să îi facă reținuți în a crede și răspândi informații false.
Studiul face parte din proiectul intitulat „Găina care a născut pui vii”, un proiect de media literacy destinat liceenilor, inițiat de Ana-Maria Diceanu, specialist în comunicarea de criză și jurnalistul Tudor Mușat, alături de Școala de Valori&WizeGen. După lansarea proiectului și primele cursuri din primăvara acestui an, cursurile au continuat în această toamnă în București, Brăila, Focșani, Câmpulung și Pitești, proiectul ajungând astfel la peste 900 de elevi. La discuțiile cu Ana-Maria Diceanu și Tudor Mușat elevii află cum să interpreteze știrile, cum să depisteze știrile false, cum să dea share unei informații în mod responsabil și, de asemenea, cum elaboreze content în social media fără să lezeze pe nimeni. La cursuri, liceenii învăță ce întrebări să își pună pentru a verifica veridicitatea informațiilor pe care le citesc, care este diferența între știre și advertorial, cum iau naștere știrile, care este diferenta între mass-media și social media și ce înseamnă să fii responsabil în social media.